Меню Рубрики

Серебренникова английский для химиков перевод

Книга: Э. И. Серебренникова, И. Е. Круглякова «Английский язык для химиков»

Издательство: «Альянс» (2009)

Формат: 84×108/32, 400 стр.

Другие книги автора:

См. также в других словарях:

Великобритания (государство) — Великобритания (Great Britain); официальное название ‒ Соединённое Королевство Великобритании и Северной Ирландии (The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland). I. Общие сведения В. ‒ островное государство на С. З. Европы; занимает… … Большая советская энциклопедия

Великобритания — I Великобритания (Great Britain) остров в Атлантическом океане, входящий в группу Британских островов (См. Британские острова). См. Великобритания (государство). II Великобритания (Great Britain) официальное название Соединённое… … Большая советская энциклопедия

Периодическая законность химических элементов — После открытий Лавуазье (см.) понятие о химических элементах и простых телах так укрепилось, что их изучение положено в основу всех химических представлений, а вследствие того взошло и во все естествознание. Пришлось признать, что все вещества,… … Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона

Соединённые Штаты Америки — (США) (United States of America, USA). I. Общие сведения США государство в Северной Америке. Площадь 9,4 млн. км2. Население 216 млн. чел. (1976, оценка). Столица г. Вашингтон. В административном отношении территория США … Большая советская энциклопедия

Виньо, Винсент дю — Винсент дю Виньо Vincent du Vigneaud [[Файл: Файл:Vincent du Vigneaud.jpg |200px]] Дата рождения: 18 мая 1901(1901 05 18) Место рождения … Википедия

Американский институт физики — American Institute of Physics Тип Научное общество Год основания 1931 Располож … Википедия

Восточный (посёлок) — Посёлок Восточный Страна РоссияРоссия Муниципальный район … Википедия

Восточный (Омутнинский район) — У этого термина существуют и другие значения, см. Восточный. Посёлок Восточный Флаг … Википедия

Коптюг, Валентин Афанасьевич — Валентин Афанасьевич Коптюг Дата рождения: 9 июня 1931 … Википедия

ИМСЭН-ИФХ — Институт материалов современной энергетики и нанотехнологии (ИМСЭН ИФХ) Прежнее название Инженерный Физико Химический факультет … Википедия

Ответы Серебренникова

Ответы от Серебренникова

Очень честно меня предупредили, что в новом фильме К. Серебренникова демонстрируются табачные изделия и алкогольная продукция, однако, эти достижения человечества я едва заметил. Это хорошо, ведь кино о другом.

Сейчас расскажу о чем.

Не стану рассказывать о маленьком бюджете фильма, о том, что это преобразованная в современное авторское кино театральная постановка, написанная французским автором, о призах и мнениях. Все это есть на просторах сети – не смею воровать чужие находки.

Хочу предложить спор только об одном аспекте нового кино. Сам автор, а вслед за ним критики строили свои высказывания о фильме, используя, так или иначе, формулировку «автор поднимает вопросы», «автор пытается понять» и тому подобное. Изъезженные шаблоны так въелись в сознание критиков, что без этих фраз они уже не могут написать ни одну рецензию.

Буду оригинален и с полной ответственностью начну: Кирилл Серебренников в картине «Ученик» не задает, а отвечает на многие вопросы, возникшие в обществе последних двадцати лет. Он делает то, что не делают современные авторы. Это прием и прием этот не новый, это такой «ренессанс» одной из форм авторского высказывания. Иными словами, такое уже было, но прошло. Хотим еще раз! Получайте.

Все, что делает очень хорошо Серебренников, есть и в «Ученике»: прекрасная работа оператора (операторы меняются в зависимости от фильма, а вот красота кадра нет – выводы делаем сами), замечательный выбор музыки (часто классическая, «хорошовкусная»), невероятная работа с актерами и самое главное, умение снимать то, что написал. Каждый эпизод работает на фильм и работает так, как того желает автор. Персонажи разговаривают прекрасно, все, что они говорят, написано так точно, что хочется ворваться в кадр и радостно закивать головой: «да, да, да! Именно это и я бы сказал на твоем месте и именно с таким лицом». Иными словами, Кирилл Серебренников отличный режиссер, чуткий, точный сценарист и эстет.

Теперь, забудем о фильме и вдумаемся в то, что он нам говорит. Настаиваю, не ставит вопрос, а именно говорит. Проповедует.

Говоря о «Ученике», очень хочется начать пересказывать сюжет, но этого я делать не буду, всегда не любил эту часть рецензий, как и само слово: «рецензия». Да и речь, собственно, дальше пойдет не о кино.

Итак, автор отлично манипулирует зрительским сознанием: первая часть фильма вводит зрителя в смятение относительно того, кто прав, а кто виноват. Хочешь – не хочешь, а начинаешь симпатизировать главному герою – школьнику максималисту, который отрицает любые постулаты о свободе, толерантности и эволюции, признавая только один единственный: вера в Бога, в того Бога, о котором нам говорят священные писания. Симпатия уходит к нему, хотя бы просто потому, что давно в нашем кино не говорили о тех людям, которым стыдно жить.

Таким образом, христианская, православная религия становится одним единственным постулатом, единственной моделью жизни, которую признает главный герой. Неудивительно, что весь остальной мир противопоставлен мировоззрению героя. Мир разврата и пошлости, с которым борется герой, выражается в учительнице биологии, использующей «прогрессивные» модели обучения.

Вот и весь конфликт. Максималист, агрессивный христианин против рационально мыслящей, либеральной учительницы.

Никаких вопросов, в этой связи, режиссер не ставит, он конкретно говорит: она в меньшинстве, она страдает за всех сумасшедших свиней, кишащими бесами изнутри, а он просто радикальный маньяк, манипулирующий массами. Религия инструмент, матрица сознания – вот и все. Не видитесь.

Вот и вся картина мира. Согласитесь, при всем антураже художественных средств высказывание примитивное, сформулировать его можно так: в этом мире нет места Богу, тому Богу, чьего сына распяли, все мы хотим его чувствовать, что ничего хорошего из этого не выйдет, ведь все мы овцы (зачеркиваю свиньи). Что же нам делать? Думать головой, пропускать все проблемы через рациональные жернова сознания и находить ответы самостоятельно, ведь ни церковь, ни государство нам уже помочь не сможет. Мы оставлены всеми, давайте надеяться на себя. Вот и весь посыл – согласитесь, приметивненько.

Доказательством моего вывода может стать факт, что режиссер с проповедью борется проповедью. Это как поцелуй у Достоевского в притче «О Великом Инквизиторе».

Самое чудесное, что есть в картине – это ненастоящее, но как будто узнаваемое, иными словами клевета. Перечислю особо отличившиеся в этом жанре штрихи.

Поп, с золотым крестом, который читает лекцию в провинциальной школе, одержимый мыслью, что любой, кто чтит слово Библии, должен служить церкви. Такого не бывает! В школе читают курс православной культуры учителя истории и получают за это копейки, а попы живут своей жизнь, не опускаясь до таких мелочей, как школьные уроки. Это он что, зарплату еще получает что ли и методические программы составляет?

Бассейн в школе, где все ходят в купальниках и мальчики, которые занимаются физкультурой с голым торсом – в моей школе вообще нет бассейна, а девочки, без всяких приказов всегда посещали бассейн, соседней школы, в закрытых школьных купальника. Приди я без футболки на физкультуру – я бы просто замерз или по шее от физрука получил. Еще любопытно, что все герои очень красивые: девочки, мальчики – как один глянцевые герои. (Нас опять покупают, вне зависимости от нашей ориентации)

Учителя летом (а действие происходит летом, потому, что голышом купаются и загорают), не ходят с георгиевскими ленточкам – это всего лишь желание автора опошлить символ Великой победы. Очень грубый способ, можно бы было изящнее.

Кроме того, три женщины не пьянеют от половины бутылки коньяка, не шатаются и песни петь не начинают. Автор не пьющий что ли? Взял бы, да и показал русский народ в луже собственных испражнений, а вокруг девяносто девять пустых бутылок водки, ну как в том самом фильме, где портреты вождей расстреливают.

Конечно же учителя не ездят на работу на мопедах в кожанке и шлеме, хотя, может я не видел, но вот, что мне думается: это, видимо, намек на то, что учитель не может купить себе машину и вынужден передвигаться на мопеде. Если так, то нужно было на велосипед ее посадить. Ну, как почтальон Тряпицын – там, нужно сказать, все про правду.

Портрет Путина. У меня есть такая ирга: найди портрет Путина. Он есть во всех современных социальных фильмах. Нужно только найти. Где-то ВВП улыбается, где-то хмурится, где-то взирает вдаль. Иногда он попадает полностью в кадр, иногда наполовину, (так, чтоб глаз не было видно) иногда, он и вовсе мелькает одним подбородком. Занятие увлекательное. У Серебренникова ВВП взирает на все это безобразие и покорно молчит, прямо над столом директора, за ее спиной.

Говоря вообще, там много всего: флаги на столе неуместны (они мешают чисто практически), и женщины у нас не на трех, а на двух работах работают, (на трех не успеет уже никто работать в нашей стране) и мальчики не ходят в туалет при маме, (ну тут знак, говорящий о том, что мальчик падонок с самого начала фильма) и физруков с таким пузом нет, и девочки лифчик в школу носят, и морковки, на которую натягивают презерватив, не бывают такими чистыми, а раз поп – олицетворение гнусной, необуржуазии, то крест он должен класть не в затасканный пакет, а в дорогой кожаный портфель.

Я ненавижу фанатиков, какими бы они ни были: религиозными, политическими, футбольными или алкогольным (прекрасно помня, что только они способны манипулировать массами по-настоящему) – мне все равно, но я не приемлю презерватив на уроке биологии, идею, что Иисус гей или что учителю нужно переспорить ученика. Учитель должен научить, даже не преподать, а именно научить: мыслить, рассуждать, ошибаться и прощать.

P. S. Я живу в провинциальном, небольшом, но известном городе. «Ученик» шел в кино одну неделю, только раз в день, в десять вечера. Я был на четвертый день показа. В зале, кроме меня, находилось два человека, кажется, случайных. Это не потому, что режиссер плохой, а потому, что говорит не о том, что народу слышать хочется. Я его не виню. Каждому свое.

Нажмите «Подписаться на канал», чтобы читать «Завтра» в ленте «Яндекса»

Английский язык для химиков

Федеральное агентство по образованию Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования

«ГОРНО-АЛТАЙСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ»

Кафедра иностранных языков

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК для химиков

Горно-Алтайск РИО Горно-Алтайского госуниверситета

Печатается по решению редакционно-издательского совета Горно-Алтайского госуниверситета

ББК 81.2 Англ – 923 М 14

Майер Н.Г. Английский язык для химиков: учебно-методическое посо-

бие: Горно-Алтайск: РИО ГАГУ, 2010. – 88 с.

Деменкова Надежда Дмитриевна, пед.н., доцент кафедры методики преподавания иностранных языков Бийского государственного педагогического университета им. В.М. Шукшина

Калкина Елена Николаевна., к.фил.н, доцент кафедры иностранных языков Горно-Алтайского государственного университета

Цель учебно-методического пособия – помочь студентам овладеть навыками и умениями английской разговорной речи, реферирования и аннотирования научных статей по специальности. Пособие включает в себя грамматический раздел.

Рекомендации рассчитаны как на аудиторию, так и на самостоятельную работу студентов II-III курсов, изучающих химию. Могут использоваться наряду с действующими учебниками и учебными пособиями.

REVISION OF GRAMMAR.

Методические указания к выполнению реферативных переводов и аннотирова-

Союзы и коннекторы.

TEXTS FOR RENDERING AND ANNOTATION.

Краткий грамматический справочник.

Список наиболее употребляемых неправильных глаголов.

Unit 1. CHEMISTRY: KEY TO PROGRESS AND ABUNDANCE

The science of chemistry includes a study of properties, composition, and structure of matter, the changes in structure and composition which matter undergoes, and the accompanying energy changes.

The Russian chemical industry now holds second place in the world in overall volume of production. Much credit for this is due to our scientists whose research has won worldwide recognition. The classical works by Mendeleyev, Butlerov, Zelinsky, Zaitzev, Lebedev, Favorsky and many others not only served as a theoretical basis for the development of the chemical industry, but enabled our scientists to set up a number of modern branches of the chemical industry as well.

The close links between science and industry enabled the chemical industry to make great progress.

The Soviet Union was the first country to organize large-scale production of synthetic rubber.

Zelinsky’s works formed the basis for the synthesizing of a large number of new chemical compounds. These compounds are now counted in thousands, and they are extremely important in the country’s economy. Our scientists evolved an original method of extracting phenol and acetone simultaneously from benzene and propylene. Phenol and acetone are needed for the manufacture of plastics, textile fibres, organic glass and other chemical products.

Scientists are making a major contribution to the production of aniline dyes, and many new dyes have been evolved with their help.

The research of our scientists has revealed the physical and physico-chemical conditions necessary for the industrial production and processing of polymeric materials.

The theory of chain reactions is a major discovery of our time. The development of this theory is linked with the name of the Soviet scientist Semyonov, a Nobel Prize winner.

The successes achieved by chemistry and engineering have played an important part in our country’s achievements in space.

close links – тесная

large-scale production – производство

в больших масштабах

to undergo – подвергаться

overall volume of production –

общий объем продукции

much credit for this is due to our scientists – в этом большая заслуга наших ученых

to win world-wide recognition – по-

лучить всемирное признание to serve – служить

theoretical basis – теоретическая основа

dyes – анилиновые красители

reaction – цепная реакция

an important part – иг-

enable – давать возможность

FIELDS OF CHEMISTRY

The field of chemistry is now a very large one. There are more than 30 different branches of chemistry. Some of the better known fields are inorganic chemistry, organic chemistry, physical chemistry, analytical chemistry, biological chemistry, pharmaceutical chemistry, nuclear chemistry, industrial chemistry, colloidal chemistry, and electrochemistry.

Inorganic chemistry. It eas originally considered that the field of inorganic chemistry consists of the study of materials not derived from living organisms|. However it now includes all substances other than the hydrocarbons and their derivatives.

Organic chemistry. At one time it was thought that all substances found in plants and animals could be made only by using part of a living plant or animal. The study of these substances, most of which contain carbon was therefore called organic chemistry. It is now known that this idea is quite wrong, for in 1828 F. Wohler made an «organic» substance using a simple laboratory process.

Organic chemistry now merely means the chemistry of carbon compounds. Physical chemistry is concerned with those parts of chemistry which are

closely linked with physics as, for in stance, the behaviour of substances when a current of electricity is passed through them.

Electrochemistry is concerned with the relation between electrical energy and chemical change. Electrolysis is the process whereby electrical energy causes a chemical change in the conducting medium, which usually is a solution or a molten substance. The process is generally used as a method of deposition metals from a solution.

Magnetochemistry is the study of behaviour of a chemical substance in the presence of a magnetic field. A paramagnetic substance, i.e. one having unpaired electrons is drawn into a magnetic field. Diamagnetic substances, i.e. those having no unpaired electrons, are repelled by a magnetic field.

Biochemistry. Just as the physical chemist works on the boundaries between physics and chemistry, so the biochemist works on the boundaries between biology and chemistry. Much of the work of the biochemist is concerned with foodstuffs and, medicines. The medicines known as antibiotics, of which penicillin is an early example, were prepared bybiochemists.

field – область, отрасль

current of electricity – электриче-

to derive – происходить от

to include – включать, содержать в себе

relation – соотношение, зависимость whereby – посредством которого to cause – вызывать

conducting medium – проводящая среда

method of deposition metals – ме-

тод осаждения металлов

I. Give English equivalents for these words.

II. Answer the questions.

1) Which branch of chemistry deals with the study of materials not derived from liv-

2) Which branch of chemistry studies the behaviour of a chemical substance in the presence of a magnetic field?

3) What is the study of substances containing carbon called?

4) What other branches of chemistry do you know?

5) By whom were antibiotics prepared?

III. Fill in the gaps with suitable words given below.

Production, repelled, unpaired, solution, foodstuffs, compounds, enabled, branches, electrolysis, chain.

IV. Make up sentences out of these words.

1) And, phenol, an original method, acetone, our scientists, simultaneously, benzene, and, evolved, from, extracting, propylene, of.

2) Substance, field, the study, in the presence, behaviour, chemical, magnetochemistry, of, of, is, a, of, a, magnetic.

3) World-wide, this, to, scientists, recognition, much, due, research, credit, our, is, whose, won, has.

4) Other, needed, manufacture, textile fibers, plastics, acetone, and, are, organic glass, for, the, products, of, and, chemical, phenol.

5) Physics, chemistry, parts, linked, which, concerned, are, closely, with, with, physical, chemistry, is, those, of.

V. Translate into English.

1) Наши ученые разработали новый метод обработки металлов.

2) Биохимики внесли большой вклад в производство антибиотиков.

3) Электрохимия связана с изучением отношений между электрической энергией и химическими изменениями.

4) Русские ученые основали большое количество современных отраслей химической промышленности.

5) Они не знают состава этого соединения.

6) Советский союз был первым государством, которое организовало крупномасштабное производство синтетического каучука.

7) Этот ученый определил физические и физико-химические условия необходимые для промышленного производства и обработки полимерных материалов.

VI. Translate the text with the dictionary and reproduce it:

Analytical chemistry deals with the methods of separation. Synthetic chemistry deals with the methods by which complex bodies can be built from simplier substances. Physical chemiststry deals with changes in state and with the motions of molecule. But at the present time the scientists don’t maintain this definition.

The discovery of X-rays, an electron, and radioactivity marked a new era in all sciences in and in chemistry. It was a very important discovery in science. It plays an important part in the development of geology and physiology, in technology and in chemical engineering. Chemistry deals with medicine and agriculture as they are all concerned with the properties and change of chemical substances.

VII. Read and entitle the text.

The science of chemistry deals with substances. Chemistry is the investigation and discussion of the properties of substances.

Common examples of substances are: water, sugar, salt, copper, iron and many others.

Chemists study substances in order to learn as much as they can about their properties and about the reactions that change them into other substances. This knowledge is very important as it can make the world a better place to live in, it can make people happier, it can raise their standard of living.

Chemists discovered many laws, investigated many important phenomena in life. They produced many artificial substances which have valuable properties.

Chemistry has two main aspects: descriptive chemistry, the discovery of chemical facts, and theoretical chemistry, the formulation of theories.

The broad field of chemistry may also be divided in other ways. An important division of chemistry is that into the branches of organic chemistry and inorganic chemistry.

Read the text without the dictionary and retell it in Russian:

Chemistry is a very large subject. It is the investigation and discussion of the properties of substances. If we ask — why do we study chemistry, the answer can be

— it is through chemistry we obtain the knowledge of matter, its changes and transformations.

Everyone understands that science of chemistry plays an important partr in the modern world.

Chemistry plays an important in the development of other sciences such as physics, biochemistry, geology and a lot of other fields of science

Unit 2. SYMBOLS, FORMULAS AND EQUATIONS

Each of the 105 presently known chemical elements is given a symbol which usually is derived from the name of the element. The symbol of oxygen is O, of hydrogen is H, of helium He, of copper Cu, of sodium Na, of plutonium Pu. Groups of

2H 2 O → 2H 2 + O 2 (statement: water decomposes to form hydrogen and oxygen)

sodium (Na) – натрий to designate – обозначать

carbon dioxide C0 2 – двуокись углерода sulphuric acid H 2 S0 4 – серная кислота

to indicate – указывать, означать statement – формулировка

to decompose – разлагаться (на составные части)

INORGANIC MOLECULES AND COMPOUNDS

Diatomic covalent molecules, containing unlike elements are given similar designation. The formula for hydrogen chloride is HCl. The more electropositive element is always designated first in the formula.

For polyatomic covalent molecules containing unlike elements, numerical subscriptions are used to designate number of atoms of each element present in the molecule, for example, water, H 2 O. Again, as in diatomic molecules, more electropositive element is placed first in the formula.

One of the cornerstones of modern chemical theory is the Periodic Law. It can be simply stated as follows: The properties of the elements are a periodic function of the nuclear charges of their atoms.

In 1869 Mendeleyev arrived at the conclusion that by the arrangement of the elements in order of increasing atomic weight the similarity and periodicity of properties of various, valence groups of the elements were clearly delineated.

There were several vacant spaces in Mendeleyev’s table which led him to predict the existence of six undiscovered elements, (scandium, gallium, germanium, polonium etc). His confidence in the new classification was clearly expressed in the predictions which he made of the chemical properties of these missing elements. And within fifteen years gallium, scandium and germanium were discovered.

Although this table has been modified hundreds of times, it has withstood the onslaught of all new facts. Isotopes, rare gases, atomic numbers, and electron configurations have only strengthened the idea of the periodicity of the properties of the elements.

Periodic Law – периодический закон

cornerstone – краеугольный камень

to state – формулировать

to express – выражать

as follows – следующим образом

to arrive at a conclusion – прийти к за-

in order of increasing atomic weight –

в порядке возрастания атомного веса

similarity [‘simi y laeriti] cxofl-

rare gases – редкие газы

valence group – валентная группа

electron configuration – электронная

vacant space – свободное место

I. Answer the questions.

1) How many chemical elements are there now?

2) What is the symbol of Manganese?

3) What is a symbol usually derived from?

4) What does a subscript show?

5) What element is always designated first in the formula?

6) When did Mendeleyev discover the periodic law?

7) How can the Periodic Law be simply stated?

8) What elements were discovered after Mendeleyev modified the table?

9) Give some examples of polyatomic molecules of single elements. 10)What are simple diatomic molecules of a single element designated by?

1) Symbols and formulas are used to indicate chemical reactions.

2) Groups of symbols are called equations.

3) Groups of symbols are called formulas.

4) There are 102 chemical elements now.

5) The more electropositive element is always designated last in the formula.

6) Subscriptions are used to designate the number of atoms of each element present in the molecule.

7) Mendeleyev made his discovery in 1879.

8) There were several vacant spaces in Mendeleyev’s table which led him to predict the existence of six undiscovered elements.

9) The table wasn’t modified.

10) Properties of the elements are periodic functions of the nuclear charges of their atoms.

III. Identify the words, each dash stands for one letter only.

arr _ _ _ _ _ _ _ _

III. Translate the words from exercise III and make up your own sentences with them.

IV. Find special words and terms in the cross-word puzzle.

V. Read and translate the text

Man at last understood the elements well enough to make his own.

First there were some elements still missing from the Periodic Table. The fact was they were practically missing from nature, too.

Scientists had to make these elements themselves. To make such elements meant first of all to carry on great experimental work. Many scientists worked hard at this problem. In 1919 Ernest Rutherford was the first to change nitrogen to oxygen by bombarding nitrogen atoms with alpha-particles.

To alter an element artificially is to add or subtract particles in its nucleus. The first completely new man-made isotope was created by Rutherford’s method, its creators being Irene Curie and her husband Frederic Joliot. To do that they had to bombard aluminium with alpha-particles. This attack transformed some of the aluminium atoms into a highly radioactive substance. This substance was a new kind of phosphorus, its atomic weight being 30, instead of natural phosphorus 31.

It was no wonder that phosphorus 30 did not occur in nature, its half-life being only two and a half minutes. Thus the Joliot-Curies were the first to produce «artificial radioactivity».

The era of artificial transmutation began with the building of the first «atomsmasher», i.e. the cyclotron. By means of cyclotron and energetic particleaccelerators developed later it became possible to open up the nucleus of any atom. It became possible to add particles to it, and even to create new ones.

The first element produced in this way was the missing number 43, it being named «technetium» meaning «artificial». The aim of the scientists was to discover other elements.

In 1939 a new element was found. It behaved like an alkalimetal, therefore it was to be 87 the missing number of the alkali-metal family. It was called «francium». It was detected in nature. Later that element was produced artificially by an accelerator, and only then did chemists obtain enough of it. For that reason francium is to be considered as a manmade element.

Later scientists discovered traces of an element in neutron-bombarded uranium. They called it «neptunium». Radioactive neptunium gave rise to another element — number 94.

In 1955 chemists could produce a few atoms of element 101, which was named «mendelevium» in honour of D. I. Mendeleyev. The isolation of element number 102 occurred in 1963, it being named «nobelium», as part of the work was done at the Nobel Institute in Stockholm.

b)Divide the text into logical parts. c)Make the plan of the text d)Formulate the main idea of each part. f)Give the summary of the text

Unit 3. Rules of reading formulas and equations.

Список наиболлее важных химических элементов ( к таблице Менделеева)

Правила чтения химических формул

Буквы латинского алфавита, обозначающие название элементов, читаются согласно английским названиям букв алфавита.

Знак + читается plus, and, together, with, react with.

Знак — обозначает одну связь или единицу родства и не читается.

Знак = читается give, form или produce.

Знак → читается give, pass over to lead to.

Знак ↔ читается forms and is formed from.

Цифра перед названием элемента обозначаeт число молекул.

1 atom of carbon reacts with 1 two-atom molecule of oxygen and produces 1 molecule of carbon dioxide.

a) Two molecules of H two plus O two give two molecules of H two O.

b) Two two-atom molecules of hydrogen react with 1 two-atom molecule of oxygen and produce two molecules of water.

a) N two plus three molecules of H two form and are formed from two molecules

b) 1 two-atom molecule of nitrogen plus three two-atom molecules of hydrogen form and are formed from two molecules of ammonia.

Na 2 CO 3 + CaSO 4 → Na 2 SO 4 + CaCO 3

a) Na two CO three plus CaSO four form Na two SO four plus CaCO three

b) The sodium (Na) and the calcium (Ca) switch

c) The sodium combines with the sulphate radical (SO 4 ), forming sodium

sulphate (Na 2 SO 4 ) which dissolves in water.

d) The calcium сombines with the carbonate radical (CO 3 ), forming calcium carbonate (CaCO 3 ).

e) Calcium carbonate does not dissolve in water, and so settles to the bot-

tom of the solution.

стоящие в левом верхнем углу, обозначают положительную и

отрицательную валентность иона.

b) univalent positive hydrogen ion

divalent positive cuprum ion

trivalent positive cuprum ion

a) negative chlorine ion

b) negative univalent chlorine ion

Unit 4. Laboratory equipment.

1-63 laboratory apparatus (labo-

test tube пробирка

ratory equipment) лабораторное обо-

test tube rack штатив для проби-

Bunsen burner горелка Бунзена

flat-bottomed flask плоскодонная

gas inlet (gas inlet pipe) подвод

газа (газовая подводящая труба)

ground glass neck горлышко с

air regulator регулятор подвода

притертой стеклянной пробкой

long-necked round-bottomed flask

Teclu burner горелка Теклю

длинногорлая круглодонная колба

pipe union присоединение газо-

Erlenmeyer flask (conical flask)

колба Эрленмайера (коническая колба)

gas regulator регулятор поступ-

filter flask колба для фильтрова-

stem трубка горелки

fluted filter гофрированный

air regulator регулятор поступ-

10) bench torch настольная горелка

11) oxygen inlet подвод кислорода

12) hydrogen inlet подвод водорода

13) oxygen jet струя кислорода

14) tripod треножник, тренога

15) ring (retort ring) кольцо для ре-

17) pipe clay triangle трубчатый глиняный треугольник

18) wire gauze проволочная сетка

19) wire gauze with asbestos centre (Am. center) проволочная сетка с асбестовым центром

21) burette (for delivering measured quanti

ties of liquid) бюретка (для выпуска

измеренных объемов жидкости)

22) burette stand штатив для бюре-

23) burette clamp зажим для бюре-

24) graduated pipette градуирован-

25) pipette пипетка

26) measuring cylinder (measuring glass) мерный цилиндр (измеритель-

27) measuring flask мерная колба

28) volumetric flask мерная колба

29) evaporating dish (evaporating basin), made of porcelain выпарная чашка, выполненная из форфора

30) tube clamp (tube clip, pinchcock)

31) clay crucible with lid глиняный тигель с крышкой

32) crucible tongs тигельные щипцы

33) clamp струбцина

42) one-way tap одноходовый кран

43) calcium chloride tube трубка с хлоридом кальция

44) stopper with tap пробка с краном

45) cylinder цилиндр

46) distillation apparatus (distilling apparatus) перегонный аппарат

47) distillation flask (distilling flask)

48) condenser конденсатор

49) return tap, a two-way tap возврат-

ный кран, двухходовой кран

50) distillation flask (distilling flask, Claisen

flask) перегонная колба (вакуумперегонная колба, колба Кляйзена)

51) desiccator эксикатор (сушилка)

52) lid with fitted tube крышка с вставленной трубкой

54) desiccator insert made of porcelain

фарфоровый вкладыш в эксикаторе

55) three-necked flask трехгорлая кол-

56) connecting piece (Y-tube) соедини-

тельная (Y-образная) трубка

57) three-necked bottle трехгорлая склянка

58) gas-washing bottle склянка

59) gas generator (Kipp’s apparatus, Am. Kipp generator) генератор газа

9аппарат Кипа, генератор Кипа)

60) overflow container переточный со-

61) container for the solid сосуд для засыпки реагента

62) acid container сосуд для кислоты

63) gas outlet трубка для выпуска газа

II. Learn the words and special terms from the list.

I. Match the word with its definition.

a) a tool that consists of two movable bars joined at one

end, used to pick up an object

b) a scientific instrument that makes extremely small

things look larger

5) electric balance

c) a short stick with a heavy round end

d) the science that is concerned with studying the

structure of substances and the way they change

e) a round piece of rubber or wood used to close the top

f) a round pipe made of rubber for liquids to go through

g) a substance used in chemistry or produced by

13) measuring cylinder

h) a tube used for pouring liquids or powders into a

container with a narrow opening

i) an electric instrument for weighing things

j) a natural process in which the atoms of chemicals mix

and arrange themselves differently to form new

k) a glass container used for measuring liquid

l) a thing glass tube for sucking up exact amounts of

21) chemical reaction

liquid, used especially in chemistry

m) a small glass container that is shaped like a tube and is

n) a piece of clothing that is worn over your clothes in

laboratory to protect them

o) a scientist who has a special knowledge in chemistry

p) a glass cup with straight sides that is used in hemistry

for measuring and heating liquids

q) small pieces of thing glass used for holding something

when you look at it under a microscope

r) a hard bowl in which substances are crushed into

powder or verysmall pieces with a pestle

s) a special type of bottle mat you use to keep liquids

t) a special shelf for tubes

u) a support with three legs, used for a camera, telescope

v) small wooden sticks, used, to light a tire

w) a piece of equipment for controlling the flow of gas

from a pipe or container

V. Describe the functions of each piece of equipment.

VI. Read and translate the text

A) All the laboratories of inorganic chemistry are almost alike. These are large rooms where both students and research-workers carry out their experimental work. Modern laboratories of inorganic as well as organic and analytical chemistry are provided with gas and running water. Every laboratory is to be provided with a ventilating hood for the escape of both harmful and unpleasant vapours and odours. Every laboratory has to be lit up very well.

There are many laboratory benches with a great number of drawers in every laboratory. Different apparatus devices as well as materials are to be kept in them. Besides we can see many shelves and cases for containers with chemicals.

On every laboratory bench one can see test-tubes, flasks, beakers, funnels, evaporating

dishes, weighing bottles. All this glassware should be kept in good order.

Various burners serve for producing flames. Bunsen burner is to be mentioned among them. Different crucibles are to be employed when heating of solution and igniting of materials are to be carried out. Crucibles are usually made of quartz, porcelain and iron. In addition to these crucibles, there are platinum crucibles in some laboratories, but they are used very seldom.

B) Every laboratory should be equipped with different kinds of apparatus. Everything in the laboratory is to have its definite place.

Experiments in the Laboratory Many experiments can be carried out in the laboratory of inorganic chemistry. Thus, if we want to obtain hydrogen chloride (HCL) which is often referred to as a hydrochloric acid gas, it is necessary to pour some sulphuric acid through a tube over the crystal of sodium chloride, in a flask. The fiask is to be heated. On warming the fiask, the hydrogen chloride is expelled as a colourless gas with a suffocating odour. It produces heavy clouds of white fumes when it comes in contact with the moist air of the room.

It is soluble and it cannot be collected over water as are oxygen and hydrogen. It is much heavier than the air and may be passed through a glass tube to the bottle. If we dissolve some of the gas in water, the solution has a sour taste, reddens blue litmus, reacts with zinc, etc.: it is hydrochloric acid. When all the sodium chloride originally present in the flask has been transformed, the reaction is complete. The flask then contains a salt called sodium acid sulphate (NaHSO4) together, with unchanged excess of sulphuric acid.

Nitric acid may be prepared by the reaction of concentrated sulphuric acid with sodium nitrate. In the laboratory method, a mixture of sodium nitrate and concentrated sulphuric acid is heated in a glass retort. Nitric acid is boiled out of the mixture and is condensed: NaNO3 + H2SO4 = HNO3+ NaHSO4

Answer the following questions:

1. What do we call a laboratory’?

2. In what laboratories can the students carry out their experiments?

3. What is every laboratoryprovided with?

4. Why is every laboratoryprovided with a ventilating hood?

5. What can you see on the shelves’?

6. What glassware is there on every laboratory’ bench?

7. What are burners used for’?

8. What are crucibles used for’?

9. What are crucibles made of?

10. What is it necessary to do if we want to obtain hydrogen chloride’? (describe the experiment)

11. How can nitric acid be prepared in the laboratory?

Unit 5. Description of chemical elements.

Chlorine is an element with atomic number 17, atomic weight 35.5 (thirtyfive point five). It is a gas at ordinary temperatures and is never found free in nature. It is found in nature combined with other elements. At normal temperatures, chlorine is a diatomic gas (C1 2 ), greenish-yellow in colour and about 2 1/2 (two and a half) times as heavy as air. It liquefies at atmospheric pressure at —34. 1° C (minus thirtyfour point one degrees Centigrade) to a yellowish liquid approximately 11/2 (one and a half) times as heavy as water. The liquid freezes at —100.98° C (minus one hundred point nine eight degrees Centigrade). Chlorine is soluble in water and indirectly exerts bleaching and bactericidal action by reacting with water to form hypochlorous acid.

Cl 2 + H 2 O ↔ HCl + HClO → HCl + (O) Chlorine Water Hydrochloric Hypochloric

The hypochlorous acid is unstable, giving up oxygen to form more HC1. The oxygen attacks and destroys bacteria; it also oxidizes coloured organic substances, forming colourless or less-coloured components.

As one of the most active elements, chlorine ranks in reactivity about with oxygen. It combines directly and readily with hydrogen and most non-metals except nitrogen, carbon and oxygen; it also unites with all the familiar metals except gold and platinum.

Participating in a number of important organic reactions, in some cases chlorine appears in the final product, as in insecticides (DDT) or in the plastic, polyvinil chloride.

Популярные записи

Словосочетание со словом должник
Подлежащее выраженное словосочетанием лето умчалось
Перевод на русский язык песни феличита
Перевод с английского на русский good day
Идентичный кому чему словосочетание
Статград тесты по русскому языку огэ
Слова на немецком языке по теме дом
Перевод сотрудника на вахтовый метод работы образец
Словосочетания с одинаковыми корнями
Колокол множественное число ударение
Перевод денег с валютного счета на валютный
Счет до десяти на итальянском языке
Ударение в слове упрощенный
Замените словосочетание глебовская власть построенное на основе
Знаки препинания правописание словосочетания
Со следующими словосочетаниями составьте запишите предложения
Самый сложный язык программирования в мире топ 10
Русский язык классная работа 2 класс
Проверить ударение в слове лучше
Смотреть ковбой бибоп с дублированным переводом